10.8.17

Jak przygotować się do sesji zdjęciowej?

Sesja zdjęciowa powinna być przede wszystkim dobrą zabawą i pamiątką na przyszłość. Jednak żebyśmy byli z niej w 100% zadowoleni, warto się do niej odpowiednio przygotować. Im uczestnicy sesji wykażą się większym zaangażowaniem, tym jej efekty są lepsze. W końcu udana sesja zdjęciowa to suma wspólnej pracy modeli i fotografa. Oto 5 wskazówek jak odpowiednio przygotować się do sesji zdjęciowej. Artykuł polecam szczególnie osobom bez doświadczenia przed obiektywem.


1. Wybierz odpowiedniego fotografa.

Warto przemyśleć u kogo zakupimy sesję zdjęciową. Nie radzę wybierać przypadkowej osoby. Każdy z fotografów ma swój indywidualny styl pracy oraz postprodukcji. Każdy też specjalizuje się w innym rodzaju fotografii. Np. nie oczekujmy świetnej sesji rodzinnej od fotografa specjalizującego się w aktach. Poszukując odpowiedniego wykonawcy naszego zlecenia przejrzyjmy najpierw jego portfolio, żebyśmy wiedzieli jakich efektów sesji się spodziewać. Zaoszczędzi nam to nieporozumień i rozczarowań. Każdy profesjonalny fotograf takie portfolio powinien mieć ogólnodostępne w mediach społecznościowych lub na swojej stronie internetowej. 


2. Zapoznaj się z ofertą. Zwróć uwagę na cenę. 

Umawiając się na sesję zdjęciową zapoznajmy się ze szczegółami oferty. Często fotografowie oferują różne pakiet w zależności od rodzaju sesji zdjęciowej, ilości zdjęć oraz formy realizacji usługi. Najtańsze pakiety przeważnie oferują ok. 5-10 zdjęć dostarczanych w formie elektronicznej. Za wszelkie dodatkowe usługi (wydruk zdjęć, stworzenie albumu bądź zorganizowanie makijażystki należy dopłacić). Przed każdą sesją zdjęciową powinniśmy podpisać umowę, w której będą przedstawione szczegółowo warunki oferty oraz ewentualnej rezygnacji z usługi. 

Ważną kwestią jest określenie naszego budżetu. Jak wspomniałam w poprzednim akapicie każda dodatkowa usługa zwiększa cenę sesji. Fotografowie w zależności od doświadczenia posiadają też różne cenniki. Nie spodziewajmy się zatem, że najtańszy fotograf w okolicy, który jest jeszcze na etapie budowania swojego portfolio zrobi nam zdjęcia niczym z Vogue'a. Cena przeważnie idzie w parze z jakością. Tym bardziej nie szukajmy fotografów, którzy zrobią nam zdjęcia całkowicie za darmo. Każdy szanujący się profesjonalny fotograf w zamian za swoją pracę będzie oczekiwał wynagrodzenia, a my płacąc również będziemy mogli wymagać dobrych zdjęć. 


3. Poszukaj inspiracji. Przedstaw swoją wizję fotografowi. Rozmawiaj z nim!

Im więcej szczegółów odnośnie naszych oczekiwań przekażemy fotografowi, tym lepszego efektu końcowego sesji możemy się spodziewać. Jedni wolą zdjęcia pełne kolorów, inni te o bardziej stonowanej kolorystyce. Jedni chcą mieć szaloną sesję zdjęciową, inni spokojną i romantyczną. Zastanówmy się jaką my byśmy chcieli. Fotograf słysząc: Chcemy sesję rodzinną/narzeczeńską/noworodkową ma 100 różnych pomysłów na jej zrealizowanie. Jednak czy nam jego pomysły będą odpowiadać? Dlatego podczas ustalania szczegółów oferty, warto wskazać zdjęcia do inspiracji. Dzięki temu fotograf będzie miał punkt odniesienia, pozna wasze wyobrażenie na temat sesji oraz wasze oczekiwania. Z kolei już w trakcie sesji zdjęciowej bardzo ważna jest komunikacja i asertywność. Jeśli dana poza nam nie odpowiada, śmiało to mówmy. Fotograf na pewno nie będzie miał do Was pretensji, jeśli poprosicie o zmianę pomysłu. Oczywiście jeśli ufamy naszemu fotografowi i dobrze go znamy, możemy dać mu wolną rękę w interpretacji sesji, jednak liczmy się z tym, że efekty końcowe będą wielką niewiadomą. 


4. Zadbaj o make-up i stylizację.

Sesja zdjęciowa nie zdarza się codziennie. Dlatego z tej okazji warto zadbać o odpowiednią stylizację oraz make-up. Kwestię makijażu warto przedyskutować z fotografem. Wielu zawodowców ma w swojej ofercie możliwość dodatkowego zakupienia makijażu u wizażystki. Warto z takiego dodatku skorzystać. Ponadto trzeba zadbać o garderobę. Najlepiej przygotować jedną podstawową stylizację oraz jedną lub dwie dodatkowe. Dzięki zmianie ubrań zdjęcia będą ciekawsze i bardziej różnorodne. Podczas przygotowania stylizacji zwróćmy uwagę na jakże istotne szczegóły, jak np. plamy, zagniecenia na ubraniach itp. Wbrew pozorom Photoshop nie załatwi sprawy i nie wyprasuje naszych ubrań ;) Po konsultacji z fotografem warto też wziąć na sesję gadżety, które nas charakteryzują. Np. skrzypaczce warto zrobić portret z instrumentem, sportowiec niech weźmie ze sobą piłkę. W ten sposób nadamy zdjęciom indywidualnego charakteru, a my sami poczujemy się lepiej w towarzystwie ulubionych przedmiotów.


5. Wyluzuj!

Nie ma nic gorszego na sesji zdjęciowej niż zestresowani modele. Zdjęcia wychodzą wtedy sztucznie, a strach widoczny jest: w mimice twarzy, w oczach, a nawet w ułożeniu ciała, które jest nienaturalnie spięte. Dla osób, które nieczęsto stają przed obiektywem aparatu pozowanie może wiązać się ze sporym stresem. Jednak pamiętajmy, że brak doświadczenia można łatwo ukryć słuchając wskazówek fotografa, a stres od razu widać! Dlatego wyluzujmy, nie myślmy o pozowaniu i o tym jak wyglądamy. Dajmy się ponieść chwili i dobrej zabawie. Zaufajmy naszemu fotografowi. On na pewno będzie szukał takich ujęć, żebyśmy wyglądali jak najkorzystniej.

Życzę Wam samych udanych zdjęć i dużo dobrej zabawy przed obiektywem!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Subiektywnie o fotografii , Blogger